Kontrast
Strona głowna  /  Aktualności  /  Wsparcie Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej nr 3
Wsparcie Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej nr 3
data dodania: 2020-05-06 15:50:05

Rozwijanie chęci do czytania u  dziecka.

 Każde dziecko ma wrodzone pragnienie zdobywania wiedzy i nowych umiejętności. Motywacja i chęć do czytania rozwija się już od wieku niemowlęcego przez doświadczanie wspólnego „czytania” książek z rodzicami. Dzięki tym praktykom wyzwala się u dziecka wewnętrzna potrzeba nauki czytania. W okresie przedszkolnym dzieci interesują się literkami i mają naturalną chęć do nauki czytania. Jednak to, czy dziecko polubi czytanie zależy od odpowiedniego oddziaływania wychowawczego i jego doświadczeń w tym zakresie. Czasami zdarza się, że u dzieci w wieku wczesnoszkolnym następuje zmiana ich postawy do nauki czytania. Naukę tę zaczynają postrzegać jako żmudną i trudną do opanowania sztukę, nie dającą przyjemności. Nauka czytania jest bardziej efektywna, jeśli dziecko ją akceptuje oraz gdy samodzielnie podejmuje próby czytania. Warto wiedzieć, że dzieci z silną wewnętrzną motywacją uczą się szybciej i większym skutkiem. Dlatego też strategia pomocy dziecku powinna opierać się na tym, by czerpało ono z nauki czytania radość i czuło się bezpiecznie.

 

Co robić, aby dziecko polubiło czytanie?

  • pokazuj dziecku, że czytanie sprawia ci przyjemność i jest to ważna czynność w codziennym rozkładzie dnia - jeśli dziecko widzi, że czytasz systematycznie łatwiej przekona się do tej czynności
  • zapewniaj dziecku kontakt z książkami od najmłodszych lat, dbaj o to, by w domu były książki dla dziecka odpowiednie do jego wieku
  • pomagaj dziecku zrozumieć, na czym polega czytanie przez uważne obserwowanie i pokazywanie paluszkiem linijek tekstu czy podpisów do obrazków.
  • codziennie przez około 20—30 minut czytaj dziecku książkę, by je przygotować do uważnego uczestniczenia w zajęciach (nawet już w pierwszej klasie).
  • w trakcie czytania rozmawiaj z dzieckiem o przeczytanym fragmencie książki — sprawdzaj, czy dobrze zrozumiało treść i słownictwo, zachęcaj do zadawania pytań na temat treści, wyjaśniaj niezrozumiałe słowa, pojęcia
  • zachęcaj je, aby wyrażało swoje emocje, interpretując treść, ilustrując przeczytany tekst, razem z młodszym  dzieckiem odgrywaj role bohaterów przeczytanego fragmentu książki, wykorzystując do tego maskotki lub pacynki
  • w trakcie czytania zachęcaj dziecko do opowiedzenia dalszego ciągu historyjki, aby wzbudzić w nim chęć do dalszej lektury oraz sprawdzenia, czy jego przewidywania się sprawdzą
  • zachęcaj dziecko do uczenia się na pamięć krótkich wierszyków i rymowanek, a także pomagaj mu je zapamiętać przez powtarzanie w różnych sytuacjach, na przykład na spacerze
  • ucz dziecko szacunku do książki — wspólnie sprawdzajcie czystość rąk przed wzięciem książki, używajcie ładnej zakładki, zawsze odkładajcie książkę na półkę itp.
  • zwracaj  uwagę na to, czym dziecko szczególnie się interesuje, na przykład zwierzętami, sportem, fantastyką, aby do jego pasji dobrać odpowiednią literaturę
  • zapoznaj dziecko z miejscami, gdzie można książkę lub czasopismo dla dzieci wypożyczyć bądź kupić
  • wskazuj dziecku korzyści z czytania — poznawanie ciekawostek, poszukiwanie informacji, sposób na ciekawe spędzenie wolnego czasu
  • zachęcaj dziecko do czytania książek innym — młodszemu rodzeństwu, dziadkom itp.
  • zachęcaj dziecko do tworzenia własnych opowiadań, wierszyków i ilustracji, oferuj pomoc w zapisywaniu wymyślonej treści
  • wskazuj dziecku, że umiejętność czytania jest niezbędna w codziennych sytuacjach (np. przeczytania przepisu, rozkładu jazdy, ważnej informacji na ulicy itp.)
  • w miarę dorastania dziecka pokazuj mu różne formy publikacji: czasopisma, słowniki, leksykony, encyklopedie, mówiąc o ich przeznaczeniu i sposobie korzystania, uświadamiaj mu, że w niektórych wyszukuje się tylko potrzebne informacje, a inne czytamy „od deski do deski”.

 

Pamiętaj, że  CZYTANIA można nauczyć się tylko przez CZYTANIE.  Przemyśl, w jaki sposób Twoje dziecko jest zachęcane i wdrażane do czytania i do obcowania z książką. Staraj się uczynić ze wspólnego czytania rytuał,  tworzyć wokół czytania pozytywne emocje.

 

 

                                                                                  oprac. Dorota Zemła

na podst.

M. Bogdanowicz, A. Adryjanek, M. Rożyńska, Uczeń z dysleksją w domu. Poradnik nie tylko dla rodziców, Gdynia 2007,



Komentarze
Dodaj komentarz
Imię i Nazwisko
Adres e-mail
Komentarz
Wpisz słowo komputer