Strona głowna  /  Mali Studenci
Mali Studenci

"Symetria w otaczającym nas świecie"

W dniu 16 listopada w grupie II OWTvodbyły się zajęcia metodą pytań o doświadczeń Uniwersytetu Dzieci. Ponadto w trakcie zajęć wykorzystaliśmy matę do kodowania. W trakcie zajęć bawiliśmy się figurami geometrycznymi. Odkrywaliśmy symetrię figur, przedmiotów i budynków. Tworzyliśmy na macie obraz symetryczny, wykorzystując do tego figury geometryczne. Przedszkolaki miały okazję obejrzeć prezentację oraz film na temat symetrii w otaczającym nas świecie. Na zakończenie każdy próbował zaprojektować budynek zgodnie z uznanym kanonem piękna czyli posiadający oś symetrii.

Agata Pasuniak

/zobacz zdjęcia/

„Dlaczego flagi mają różne kolory”

W dniu 25 kwietnia w grupie II owt odbyły się zajęcia „Dlaczego flagi mają różne kolory” wg. metody pytań i doświadczeń Uniwersytetu Dzieci. Obejrzeliśmy film dydaktyczny „Dlaczego Polska flaga jest biało-czerwona” i ze zdziwieniem przekonaliśmy się, że wygląd flagi zmieniał się na przestrzeni wieków. Korzystając z prezentacji multimedialnej dzieci poznały jakie barwy stosuje się na flagach, jakie są ich kształty i jak można dzielić kolory na fladze. Rozpoznawaliśmy również flagi należące do stowarzyszeń, organizacji – przekonując się, że nie tylko państwa je posiadają. Graliśmy również w grę „dopasuj opis do wyglądu flagi”. Bardzo chcielibyśmy posiadać własną przedszkolną flagę, toteż dzieci w grupach rysowały swoje projekty, które potem umieściliśmy na drzewcach. Powstały piękne projekty między innymi: z wróbelkiem Elemelkiem, z przedszkolnym ogrodem, czy też z różnymi kącikami zainteresowań. Dzieci zawarły na flagach wszystko to co je bawi i cieszy, interesuje podczas codziennych zajęć w przedszkolu. Gratuluję pomysłów i kreatywności.

Agnieszka Borek

/zobacz zdjęcia/

 

Co kryją w sobie żelkowe misie?

W grupie III odbyły się zajęcia realizowane metodą pytań i doświadczeń Uniwersytetu Dzieci. Przedszkolaki na podstawie krótkiego filmu obejrzały proces produkcyjny żelków. Dowiedziały się, jakie substancje odpowiadają za powstawanie właściwej konsystencji, smaku, zapachu i barwy produktu. Na zakończenie dzieci samodzielne zrobiły żelki z naturalnych składników. Wykorzystały do tego sok z pomarańczy i żelatynę spożywczą.

Iwona Galia

/zobacz zdjęcia/

 

 

Dlaczego wyginęły dinozaury?

5 marca w grupie II owt odbyły się zajęcia wg. scenariusza „Dlaczego wyginęły dinozaury” przygotowanego przez fundację Uniwersytetu Dzieci. Temat ten zrealizowaliśmy po całym tygodniu zabaw i pracy z dinozaurami, był on niejako uzupełnieniem i dopełnieniem naszej wiedzy. Dzieci obejrzały film prowadzony przez paleontologa, opowiadający o jego pracy oraz skamieniałościach, dzięki którym mierzymy czas w historii Ziemi. Próbowaliśmy w małych grupach składać szkielety dinozaurów oraz dopasowywać zwierzęta i organizmy wodne do odpowiednich epok  w dziejach Ziemi. Tworzyliśmy własne skamieniałości odbijając figurki dinozaurów, fragmenty szkieletów w masie solnej. Na koniec uczyliśmy się rysować triceratopsy, pteranodony i tyranozaury. Dinozaury mimo że wyginęły, wciąż budzą wiele emocji u dzieci.

Agnieszka Borek

/zobacz zdjęcia/

 

 

Dlaczego jabłko spada?

9 października w grupie II owt odbyły się zajęcia wg. scenariusza przygotowanego przez fundację Uniwersytetu Dzieci "Dlaczego jabłko spada?". Do tematu wprowadził nas list od Izaaka Newtona, który zastanawiał sie dlaczego jabłko spadło mu na głowę. Dzieci podawały swoje hipotezy, wśród których królowało przekonanie że to wina wiatru. Obejrzeliśmy film dydaktyczny "Co to jest grawitacja? i odpowiedzi już były inne. Dzieci podzielone na grupy przeprowadzały proste eksperymenty porównując spadanie przedmiotów w zależności od ich masy, powierzchni, kształtu. Miło było patrzeć gdy odkryły że jeszcze inne siły działają na spadające przedmioty - np. siła oporu powietrza (co wyszło przy spadaniu kartki i kartki zwiniętej w kulkę). Na koniec obejrzeliśmy eksperyment na Księżycu "Młotek i piórko" by stwierdzić ze zdziwieniem, że upadają na podłoże księżycowe jednocześnie. Gdyby nie grawitacja to ciężko byłoby chodzić, pracować a nawet napić się wody. Krótki reportaż z rakiety w kosmosie pokazał nam jak trudno się umyć czy napić, gdy nie ma grawitacji. 

Agnieszka Borek

/zobacz zdjęcia/

 

Jak obchodzony jest dzień dziecka w Japonii?

Dzieci z grupy II wzięły udział w zajęciach „Jak obchodzony jest dzień dziecka w Japonii?”. Zajęcia miały na celu przybliżenie kultury innego kraju, poprzez poznanie zwyczajów obchodów dnia dziecka oraz zabawek i legend japońskich.  Dzieci wykonały kai-nobori – latającego karpia oraz pokolorowały obrazek wg kodu cyfrowego. Dowiedziały się czym jest lalka kokeshi, dostrzegły szczegóły między dwoma obrazkami lalek. Wszyscy wysłuchali legendy japońskiej o karpiach kai-nobori.

Agata Pasuniak

/zobacz zdjęcia/

 

Dlaczego flagi mają różne kolory?

W dniu 5 maja w grupie III owt odbyły się zajęcia „Dlaczego flagi mają różne kolory” wg. metody pytań i doświadczeń Uniwersytetu Dzieci. Na początek dzieci próbowały identyfikować się z różnymi flagami przedstawiającymi symbole: piłki nożnej, farb, komputera i kotka. Chcieliśmy w ten sposób przekonać się że flaga jednoczy ludzi o podobnych zainteresowaniach, co było punktem wyjścia do rozmowy o roli flagi narodowej. Obejrzeliśmy film dydaktyczny „Dlaczego Polska flaga jest biało-czerwona” i ze zdziwieniem przekonaliśmy się, że wygląd flagi zmieniał się na przestrzeni wieków. Korzystając z prezentacji multimedialnej dzieci poznały jakie barwy stosuje się na flagach, jakie są ich kształty i jak można dzielić kolory na fladze. Graliśmy również w grę „dopasuj opis do wyglądu flagi”. Potem podzieleni na 3 zespoły projektowaliśmy i malowaliśmy własną flagę naszego przedszkola. Powstały piękne projekty między innymi: z wróbelkiem Elemelkiem, piłkarzami, kwiatami, kącikami doświadczeń. Dzieci zawarły na flagach wszystko to co je bawi i cieszy, interesuje podczas codziennych zajęć w przedszkolu. Gratuluję pomysłów i kreatywności.

Agnieszka Borek

/zobacz zdjęcia/

 

Jak chronić wodę przed zanieczyszczeniami?

21 kwietnia w grupie III owt zostały zrealizowane zajęcia z zakresu edukacji ekologicznej „Jak chronić wodę przed zanieczyszczeniami?” wg. scenariuszy lekcji Uniwersytetu Dzieci. Obejrzeliśmy ciekawy film wprowadzający o śmieciach wędrujących w kosmosie. Dowiedzieliśmy się jak naukowcy radzą sobie ze starymi satelitami zaśmiecającymi orbitę Ziemi a naszym zadaniem było zastanowić się jak radzić sobie z zanieczyszczeniami wokół nas, zwłaszcza w wodzie.  Dzieci zwróciły uwagę jak ważna jest woda w przyrodzie, jak wiele od niej zależy. Zbudowaliśmy makietę wioski i studnie, na której przeprowadziliśmy eksperyment z wysypiskiem śmieci i rozchodzącymi się zanieczyszczeniami. Poznaliśmy zjawisko kapilarne, gdy spirytusem salicylowym polaliśmy plamę imitującą nasze wysypisko śmieci. Właściwe zarządzanie śmieciami poćwiczyliśmy podczas konkursu segregacji śmieci, dzieci pracowały w grupach rozdzielając śmieci do odpowiednich pojemników. Mamy nadzieję, że te zabawy i rozmowy, eksperymenty przyczynią się do zwiększania świadomości ekologicznej dzieci.

Agnieszka Borek

/zobacz zdjęcia/

 

Gdzie jest prawo, a gdzie lewo?

W grupie II OWT odbyły się zajęcia otwarte dla rodziców z edukacji matematycznej pt. Gdzie jest prawo, a gdzie lewo? Wstępem do naszych działań był filmik ukazujący wielozmysłowość ptaków podczas wykonywania lotnych wędrówek po świecie. W odróżnieniu od ptaków ludzie potrafią określać kierunki w przestrzeni za pomocą stron; lewej i prawej. Ta znajomość przydała się dzieciom podczas zabaw ruchowych, klasyfikacyjnych, oraz graficznych. Dzieci wyprowadzały i określały kierunki względem siebie i drugiej osoby.  Zadanie domowe (wiersz) wykonane z udziałem rodziców utrwaliło znajomość lewej strony, której wyznacznikiem było serce.  Umiejętność orientacji przestrzennej jest niezbędna, by zrozumieć otaczającą dziecko rzeczywistość i by czuło się w niej pewnie i bezpiecznie. Tego rodzaju zajęcia będą kontynuowane i wzbogacane o nowe treści, będą one wspomagały proces nauki czytania i przygotowanie do pisania.

Halina Kania

 

„Jak mówią postacie z bajek?”

W marcu realizując temat „Nasze bajki” udało nam się w grupie III owt pobawić w dubbing realizując zajęcia z cyklu scenariusze lekcji Uniwersytetu Dzieci pt. „Jak mówią postacie z bajek?”. Dzieci przyniosły z domu swoje ulubione maskotki lub przedmioty pochodzące z bajek filmowych. Wykonaliśmy ćwiczenia rozgrzewające aparat mowy, potem obejrzeliśmy film z udziałem aktora dubbingowego, który ciekawie różnicował swój głos odtwarzając różne role. My sami próbowaliśmy swoich sił, ożywiając przyniesione postacie. Korzystaliśmy ze wskazówek usłyszanych w materiale filmowym, niektórzy obniżali swój głos, inni podwyższali, lub nadawali mu dziwną barwę. Potem dzieci pracowały w grupach tworząc scenki z udziałem swoich postaci. Zajęcia kreatywne, wyzwalające w dzieciach ciekawe pomysły i otwierające je na różnorodny świat sceny i aktorstwa.

Agnieszka Borek

/zobacz zdjęcia/

 

 

 

Jak w Japonii świętuje się Dzień Dziecka?

W dniu 1 czerwca z okazji Dnia Dziecka w grupie III owt i grupie III z budynku głównego przeprowadzone zostały zajęcia, w których poruszaliśmy temat odmienności kulturowej i innego świętowania dnia dziecka. Za przykład posłużyła nam Japonia. Podczas filmu wprowadzającego dowiedzieliśmy się że w Japonii dzieci miały oddzielne święta dla dziewcząt i chłopców, podczas których wykonywali ozdobne lalki i piekli specjalne ciasteczka (niektóre nadziewane czerwoną fasolą). Później święto chłopców przekształciło się w Dzień Dziecka, który jest obecnie obchodzony na początku maja. Japońskie dzieci wykonują w tym dniu powiewające na wietrze latawce z materiału w kształcie karpia. Dzieci wysłuchały legendy, która wyjaśniała dlaczego karp jest symbolem dnia dziecka. Później wykonywaliśmy kolorowe karpie, które ozdobiły nasze szatnie. Podobnie jak w Japonii życzymy dzieciom aby były silne, odważne i umiały pokonywać przeciwności losu.

Agnieszka Borek

Jolanta Brózda

 

        

 

 

Jak gimnastykować wyobraźnię?

Dnia 23. V. w OWT u średniaków odbyły się zajęcia koleżeńskie prowadzone metodą pytań i doświadczeń Uniwersytetu Dzieci.  Krótki filmik wprowadził nas w tematykę zajęć. W czasie spotkania dzieci wykonywały szereg różnorodnych zadań. Rozegrały mecz skojarzeń, zmieniały apaszki w smoki i animowały je na różne sposoby, słuchając dwóch rodzajów muzyki. Transformowały papierowe kubki w zupełnie inne przedmioty, wykorzystując do tego materiały plastyczne. Przed zajęciami - w domu dzieci wraz z rodzicami zastanawiali nad tym, O czym ludzie myślą najczęściej? Po co myślą?. Wspólne rozmowy spowodowały zaciekawienie dzieci i pobudziły do działania.  Teraz już wszyscy wiedzą, co to znaczy być twórczym i jak trenować wyobraźnię.

 

Halina Kania

/zobacz zdjęcia/

 

Zajęcia prowadzone metodą pytan i doświadczeń Uniwersytetu Dzieci

W grupie drugiej przeprowadzone zostały zajęcia o tym, jak przekazywane są informacje. Dzieci wysuwały wnioski na temat źródeł informacji. Wiedziały, że są nimi telewizja, internet, książka, radio, katalog, ulotka. Zaskoczeniem dla wszystkich był fakt, że informacje można przekazywać również za pomocą znaków, na przykład drogowych, symboli, wśród nich oznaczenia przystanków, budki telefonicznej, pogotowia. Dzieci bawiły się w dziennikarzy, przeprowadzały wywiad z kolegami i koleżankami z grupy. Z filmu dydaktycznego dzieci dowiedziały się, jak można przekazywać informacje za pomocą znaków dymnych i sygnałów dźwiękowych.                                       

             

Agata Pasuniak

 

 

Kto rządzi w mrowisku?

Mrowiska mogą mieć różny kształt, wielkość i umiejscowienie. Niektóre gatunki mrówek budują je pod ziemią, inne na drzewach, wewnątrz martwych lub żywych roślin albo z połączonych żywych liści. Mrowisko zamieszkiwane jest przez ogromną liczbę mrówek – w zależności od gatunku od kilku tysięcy do nawet kilkunastu milionów osobników. Najważniejszą mrówką w kolonii jest królowa, która poprzez odpowiednie substancje zapachowe reguluje funkcjonowanie całego mrowiska. Oprócz królowej mrowisko zamieszkują także robotnice, do których należy zbieranie pokarmu, wychów larw, utrzymywanie czystości w mrowisku, itp oraz odpowiedzialni za bezpieczeństwo kolonii żołnierze. Tych ciekawostek dowiedzieliśmy się podczas zajęć. Obejrzeliśmy również krótki film na którym naukowiec wyjaśnia aktywności i zachowanie mrówek. Aby zrozumieć zasady poruszania się i orientowania w ciemnym mrowisku wcieliliśmy się w role mrówek podczas zabawy ruchowej. W ogrodzie przedszkolnym obserwowaliśmy zachowanie mrówek przy pomocy lupy.

Jolanta Brózda

/zobacz zdjęcia/

 

Jak porządkować świat?

10 maja w grupie III owt odbyły się zajęcia otwarte dla rodziców. Tematem zajęć było tworzenie zbiorów matematycznych. Na początku obejrzeliśmy film dydaktyczny „Jak porządkować świat?”, w którym przedstawione było katalogowanie i tworzenie zbiorów w życiu codziennym. Dzieci próbowały tworzyć definicję zbioru, podawały własne przykłady. Próbowaliśmy wyodrębnić cechę przedmiotów, wg. której tworzyliśmy zbiory – dzieci chodziły po różnych rozsypanych obrazkach wg. wybranej przez siebie cechy – np. zwierzęta domowe, niebieskie przedmioty, kwiaty, zwierzęta które mają 4 łapy – a my próbowaliśmy odgadnąć tę cechę, wg. której tworzony był zbiór. Tym ćwiczeniem rozpoczęliśmy trudny temat – logiki zbiorów. Dzieci w grupach dokonywały podziału figur geometrycznych ze względu na cechę koloru lub kształtu, dobierały do nich podpisy. Udało nam się stworzyć również klasę – czyli zbiór zbiorów. W domu przed zajęciami dzieci wykonały zadanie domowe z rodzicami – wcieliły się w role restauratorów, którzy z pośród różnych dań mieli stworzyć uporządkowane menu, gdzie potrawy również tworzyły zbiory: np. dania na śniadanie, zupy, drugie dania, desery, przystawki. Te wszystkie ćwiczenia uczą nas logicznego, uporządkowanego myślenia i wprowadzają w trudny ale ciekawy świat matematyki.

Agnieszka Borek

/zobacz zdjęcia/

 

 

Jak żyć w zgodzie ze zwierzętami?

Podczas tygodnia ekologicznego poruszyliśmy trudny temat współistnienia ludzi i zwierząt i zrównoważonego rozwoju. Po obejrzeniu filmu na temat wymarłych i zagrożonych gatunków uświadomiliśmy sobie, jak wielka jest rola ludzi w utrzymaniu równowagi pomiędzy potrzebami ludzi i zwierząt. Poznaliśmy naturalne siedliska zwierząt jakie możemy spotkać w miastach, wsiach, w pobliżu rzek czy bagien. Dzieci dobierały obrazki zwierząt do ich siedlisk i wspólnie się zastanawialiśmy, jakie zwierzęta możemy spotkać na naszych osiedlach. Nasza grupa zgłosiła się do programu zrównoważonego rozwoju prowadzonego przez Uniwersytet Dzieci. W ramach tego programu dostaliśmy tekturowe makiety domków, do wykorzystania przy tworzeniu zrównoważonej makiety dla ludzi i zwierząt. Dzieci w domu z rodzicami malowały domki, potem wspólnie w przedszkolu tworzyliśmy makietę. Była to długa i wymagająca zaangażowania wszystkich praca, ale efekt nam się podobał. Stworzyliśmy szkołę zrównoważonego rozwoju, gdzie dzieci uczą się o bogactwie roślin i zwierząt, w pobliżu mają rzekę i jezioro, gdzie obserwują zwierzęta. Domy dla ludzi są umieszczone blisko siebie, by poprzez zbytnie rozproszenie nie zabierać miejsca zwierzętom. Zdjęcia naszej makiety wysłane zostały na konkurs „Zrównoważony rozwój”.

Agnieszka Borek

/zobacz zdjęcia/

 

Czy komórki nerwowe mogą się mylić?

Wszyscy jesteśmy ciekawi jak funkcjonuje nasze ciało? Co powoduje że odczuwamy różne bodźce związane ze smakiem, temperaturą, fakturą przedmiotów, dźwięki czy bodźce wzrokowe? Na zajęciach opartych  o metodę pytań i doświadczeń Uniwersytetu Dzieci przedszkolaki oglądały film o układzie nerwowym, poznawały jego budowę i funkcje. Udało nam się przeprowadzić kilka prostych prób neurologicznych, by sprawdzić czy nasze mózgi dobrze funkcjonują. Sprawdzaliśmy również jaka jest różnica w przekazywaniu impulsów nerwowych gdy docierają do nas pojedyncze bodźce, a jak jest wtedy gdy jesteśmy przeładowani informacjami. Komórki nerwowe mają bardzo utrudnione zadanie, gdy pozwalamy, by atakowało nas zbyt dużo bodźców.

Agnieszka Borek

 

Jak na scenie grają cienie?

Grupa  Krasnoludków z OWT  podczas zajęć realizowanych metodą pytań i doświadczeń Uniwersytetu dzieci dowiedziała się co to jest i skąd pochodzi „Teatr cieni”. Już samo wejście do wcześniej przygotowanej sali było dla nich wielkim zaskoczeniem, bowiem w  sali panował półmrok. Po obejrzeniu mini wykładu z udziałem aktora Teatru Lalek,  dzieci „robiły” cienie za pomocą rąk. Obejrzały bajkę „Czerwony Kapturek „ a także miały okazję animować lalką cieniową. Maluszki manipulowały sylwetami przedstawiając bajkę. Właśnie to sprawiło im największą radość.

Barbara Zagórowska

/zobacz zdjęcia/

 

Zabawy w dawnym i dzisiejszym Krakowie–gr. III OWT

Kraków znamy i kochamy – więc bardzo chętnie wzięliśmy udział w zajęciach o naszym kochanym mieście. Po rozwiązaniu zagadek i rebusów oglądnęliśmy film o dawnym i dzisiejszym Krakowie. Film wzbudził wiele emocji, bo przecież w tych miejscach często bywamy z rodzicami, a teraz dowiedzieliśmy się jak wyglądały ulice i domy wcześniej gdy dziećmi byli nasi dziadkowe. Burza mózgów nie miała końca. Lecz najlepsze było przed nami bo mogliśmy sami zagrać i pobawić się zabawkami, naszych babć i dziadków. Poznaliśmy grę w: „zośkę”, „cymbergaja”, klasy, kolaży, jojo, w gumę, a gdy troszkę się zmęczyliśmy chętnie bawiliśmy się drewnianymi zabawkami. Na kilkanaście minut nasza sala zamieniła się w dawne krakowskie podwórko, na którym słychać było głośne śmiechy wesołych, roześmianych dzieci. Wszyscy zgodnie stwierdziliśmy, że aby spędzić miło czas wcale nie potrzebny jest komputer, i wymyślne, drogie zabawki, bo wystarczy tylko kawałek gumy, kreda, kapsle i kilka groszówek.

Wioletta Ryczek-Kizior

/zobacz zdjęcia/

 

Dlaczego jajko jest symbolem Świąt Wielkanocnych?

Okres przedświąteczny to dobry czas, by poznać znaczenie jajko jako symbol  Świąt Wielkanocnych. Dzieci z grupy III owt uczestniczyły w zajęciach opartych na metodzie pytań i doświadczeń Uniwersytetu Dzieci „Dlaczego jajko jest symbolem Świąt Wielkanocnych?”. Obejrzeliśmy film edukacyjny z Muzeum Etnograficznego we Wrocławiu, z którego dowiedzieliśmy się między innymi, że istniało wiele ludowych zwyczajów związanych z jajkiem. W wodzie ze skorupkami święconych jajek myły się młode dziewczęta by zyskać piękną cerę, skorupki jajek wrzucano przy budowie domu do fundamentów, by przyniosły dobrobyt i szczęście mieszkańcom domu. Poznaliśmy różne sposoby malowania pisanek. Dzieci bawiły się w wielkanocne zoo, rysując zwierzęta symbolizujące te święta i odszukując się później w swoich grupach. Udekorowaliśmy również w Sali piękny stół Wielkanocny przy którym degustowaliśmy babkę piaskową i rozmawialiśmy o menu świątecznym, przygotowywanym przez mamusie i babcie.

Agnieszka Borek

/zobacz zdjęcia/

 

"Czym pomalujemy wielkanocne jajka?"

W środę 23.03.2016r. w gr. II P-49 zostały przeprowadzone zajęcia pt. „Czym pomalujemy wielkanocne jajka?” Najpierw obejrzeliśmy film edukacyjny nagrany w Muzeum Etnograficznym dotyczący tradycji ozdabiania pisanek; dowiedzieliśmy się co to jest metoda batikowa ozdabiania jaj; zobaczyliśmy piękne strusie jaja a na nich namalowane historie. Następnie dowiedzieliśmy się, że dawno temu jajka barwiono nie chemicznie lecz barwnikami uzyskiwanymi z roślin. Postanowiliśmy sami wypróbować ten sposób: poszły w ruch tarki; tarliśmy buraka czerwonego i marchewkę, kroiliśmy i wygniataliśmy zielony owies. Zabawa była przednia; dowiedzieliśmy się, że twarde skorupki jajek dużo trudniej zabarwić niż skórę naszych rąk. Na koniec wszystkie jajka włożyliśmy do barwnika uzyskanego z pokrojonej czerwonej kapusty, jajka nabierały dziwnych kolorów,  zabarwione jajka zabraliśmy do naszych domów.

Dorota Ślusarczyk

/zobacz zdjęcia/

Jak z jajka powstaje kura?

Wielkanoc w naszej świadomości to nie tylko czas zmartwychwstania Jezusa, to czas, gdy odradza się życie. Symbolem tego okresu jest jajko, które wkładamy do koszyczka. Jajko oznacza tajemnicę, gdyż z niego powstaje radosne, puszyste pisklę. Jak to się dzieje, że ze skorupki wychodzi żywe zwierzę? Co było pierwsze, jajko czy kura? Te pytania nurtują nie tylko dzieci. W drodze doświadczeń oraz poprzez obejrzenie filmu dydaktycznego dzieci z grupy drugiej i trzeciej próbowały rozwiać swoje wątpliowści. Poznaliśmy budowę jajka, sposób wylęgania piskląt, wygląd i potrzeby kurcząt tuż po urodzeniu. Finalną ciekawostką może być fakt, iż kury są powstałymi w drodze ewolucji krewnymi dinozaurów.

Agata Pasuniak

/zobacz zdjęcia/

 
„Dlaczego księżyc jest czasem jak rogalik?”
 
We wtorek 23 lutego w grupie III owt przy okazji realizacji tematu kompleksowego: Kosmos, przeprowadzone zostały zajęcia „Dlaczego księżyc jest czasem jak rogalik?” metodą pytań i doświadczeń Uniwersytetu Dzieci. Korzystając z filmu dydaktycznego i prezentacji o księżycu poznawaliśmy naszego ziemskiego satelitę. Dzieci demonstrowały przy pomocy piłek i tasiemki szacunkową odległość i wielkość Ziemi w stosunku do Księżyca. Przygotowaliśmy sobie wizytówki słońc, księżyców, ziemi – by bawić się w ruch obiegowy. Udało się nam również wykonać doświadczenie tłumaczące dlaczego czasem widzimy księżyc w pełni a czasem jako wąski rogalik. Dzieci dostały do domu mapki z fazami księżyca w miesiącu lutym, ich zadaniem domowym było obserwować księżyc i porównywać z mapką, dokonywać samodzielnych obserwacji ciał niebieskich.
Agnieszka Borek
/zobacz zdjęcia/
 
 
 
 
"Tajemnice bakteri "  - zajęcia metodą pytań i doświadczeń w grupie II OWT
W dniu 22.02.2016 odbyły się zajęcia na temat bakterii. W trakcie zajęć dowiedzieliśmy się, że bakterie są „lepkie” i „wszędobylskie”. Przekonaliśmy się, jak szybko krążą pośród nas, przekazywane na rękach i przedmiotach. Poznaliśmy ich niektóre cechy jak kulisty lub pałeczkowaty kształt, a także zdolność szybkiego mnożenia się. Wspólnie dyskutowaliśmy o tym, czy bakterie mają domy. Zyskaliśmy świadomość, że dobre bakterie mogą być naszymi sprzymierzeńcami w walce z chorobami, a przed złymi chronią nas woda i mydło. Zapoznaliśmy się z Panem Bakteryjką, który jako dobra bakteria zamieszkuje w jogurcie.
 
Agata Pasuniak
 
 
 
Jak zmysłami poczuć święta? – zajęcia wg. metody pytań i doświadczeń Uniwersytetu Dzieci
W okresie przedświątecznym w grupie III owt zostały przeprowadzone zajęcia pt. „Dlaczego świętujemy rodzinnie?”. Zajęcia dotyczyły obchodzenia świąt Bożego Narodzenia. Na początku dzieci obejrzały film dydaktyczny nagrany w Muzeum Etnograficznym „Jak świętowano dawniej”. Mogły posłuchać o dawnych zwyczajach wigilijnych, obejrzeć tradycyjnie wykonywane ozdoby, światy z opłatka. Wspólnie uczestniczyliśmy w zabawie angażującej nasze zmysły i wyobraźnię, w twórczy sposób grupowaliśmy różne przedświąteczne aktywności by rozdzielić je do 5 kategorii : wzrok, słuch, węch, dotyk, smak. Dzieci podawały swoje przykłady i tak na przykład w kategorii wzrok znalazły się takie określenia: dekoracje świąteczne, lampki na choince, błyszczące łańcuchy, kolorowe choinki, odświętnie ubrani rodzice. W kategorii słuch: dźwięk kolęd, dzwonków, odwijanie prezentów, dźwięk łamanego opłatka, szelest siana kładzionego pod obrus itp. Dzieci były pomysłowe. Odgadywaliśmy zagadki zapachowe ukryte w słoiczkach: zapach goździków, pierniczków, mandarynek, pomarańczy, cynamonu. Na koniec wspólnie wykonaliśmy wg. instrukcji tradycyjny łańcuch na choinkę, który zawisł na naszym drzewku w sali.
Agnieszka Borek
 
 
 
Dlaczego lubimy słodycze?
 
Większość dzieci uwielbia słodycze. Nie ma znaczenia, czy to ciastka, cukierki, czy żelki. Wszystkie zawierają sporą dawkę cukru. Jak ludzki organizm reaguje na ten składnik? I dlaczego mówi się, że słodycze, choć smaczne, są niezdrowe? Co ze słodyczami ma wspólnego makaron, pieczywo i kasza? Na te pytania próbowaliśmy sobie odpowiedzieć podczas zajęć. Zapoznaliśmy się z piramidę żywienia i uczyliśmy się prawidłowo ustalać swój jadłospis, bez zbędnego cukru. Podczas prezentacji krótkiego filmu dowiedzieliśmy się jak cukier działa na człowieka. Degustując różne produkty zastanawialiśmy się które, zawierają cukier, a w których cukru nie ma. Podczas zabawy ruchowej dowiedzieliśmy się jak na organizm człowieka działają cukry proste, dwucukry, cukru złożone.
 
 
 
 
 
Jolanta Brózda
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Dlaczego mam katar i boli mnie gardło?
 
Grupa najmłodszych "Skrzatów" podczas zajęć realizowanych metodą pytań i doświadczeń Uniwersytetu Dzieci dowiedziały się jak to się dzieje, że ludzie się przeziębiają? Dzieci podczas zabaw badawczych i obserwacji dowiedziały się czym są wirusy, jak szybko się rozprzestrzeniają. Podczas zajęć kształtowały właściwe nawyki zdrowotne, dowiedzieliśmy się w jaki sposób prawidłowo kichać. Podczas zabawy ruchowej maluszki weszły w role wirusów oraz elementów układu odpornościowego - udało im się zwalczyć nadchodzącą inwazję wirusów i ustrzec się przed przeziębieniem.
 
 
 
 
 
Agnieszka Wójtowicz
 
 
 
 
Kto mieszka w kraju Teranga? - metoda pytań i doświadczeń Uniwersytetu Dzieci
 
13 listopada w grupie III przeprowadzone zostały zajęcia oparte na metodzie pytań i doświadczeń Uniwersytetu Dzieci. Tematem przewodnim były pytania: czy Afrykanie mieszkają w pałacach i kto mieszka w kraju Teranga? Zajęcia poświęcone były różnym rodzajom domów jakie można spotkać w Afryce i świetnie pasowały do realizowanego tematu kompleksowego – mój dom i inne domy. Po obejrzeniu filmu i ciekawej prezentacji multimedialnej na temat stylu życia i zwyczajów związanych z mieszkaniem – dzieci pracowały w grupach, starając się określić, które domy można spotkać w Afryce. Okazało się to zadaniem nie łatwym. Podczas zajęć przenieśliśmy się do wnętrza senegalskiego domu, przyjmując postawę siedzącą charakterystyczną dla mieszkańców Senegalu (czyli kraju Teranga-gościnności) oraz częstując się przysmakami (mango, herbata z hibiskusa). Dzieci rozwiązywały rebusy literowo-obrazkowe, by dowiedzieć się, że drzewo baobab to symbol Afryki, jest wykorzystywane do produkcji różnorodnych rzeczy (sieci, liny, mydło, sałatki z liści). Naszym wnioskiem po zajęciach było stwierdzenie, że to styl życia i dostępne materiały wpływają na to, z czego zrobione są afrykańskie domy oraz że Afrykanie mieszkają także w pałacach i ogromnych drapaczach chmur.
 
Agnieszka Borek
/zobacz zdjęcia/
 
 
 
 
 
Kilka słów o Uniwersytecie Dzieci….
To pierwszy i największy uniwersytetem dziecięcym w Polsce. Od 2007 roku zaprasza dzieci na wykłady i warsztaty, które pomagają im odkryć i zrozumieć świat. Zajęcia prowadzone są przez naukowców, specjalistów z różnych dziedzin, artystów i przedsiębiorców. Już 30 000 dzieci w wieku 6-14 lat uczestniczyło w tych spotkaniach, poznając wiele dziedzin nauki w aktywny i badawczy sposób. Zajęcia odbywają się na terenie współpracujących z Uniwersytetem uczelni wyższych oraz innych organizacji wiedzy. Projekt Uniwersytet Dzieci prowadzony jest w Krakowie, Warszawie, Wrocławiu i Olsztynie. W ciągu jednego roku akademickiego bierze w nim udział ponad 6000 studentów, około 500 naukowców i specjalistów oraz liczni wolontariusze.
Jednak taka liczba dzieci objętych działaniami Uniwersytetu Dzieci – to kropla w morzu potrzeb. Aby stworzyć możliwość dostępu do tych ciekawych materiałów, spotkań z wykładowcami akademickimi, jak również by zainspirować nauczycieli do poszukiwania nowych, atrakcyjnych dla dzieci sposobów prowadzenia zajęć – przygotowane zostały scenariusze lekcji. Są to scenariusze przygotowane przez wykładowców uczelni wyższych, dostosowane do możliwości małych dzieci, opatrzone krótkim filmem dydaktycznym, prezentacją multimedialną, zachęcające dzieci do pracy w małych grupach i samodzielnego dochodzenia do wniosków – metodą pytań i doświadczeń. Nauczyciele szkół, przedszkoli mogą korzystać z tych materiałów i realizować je na własnych zajęciach, dostosowując do możliwości percepcyjnych dzieci.
 
Zachęcamy do skorzystania z poniższego linku i obejrzenia filmu – jak tworzone są scenariusze lekcji.
http://www.scenariuszelekcji.edu.pl/jak-to-dziala
 
9 listopada na spotkaniu rady pedagogicznej odbyło się szkolenie nauczycieli z naszego przedszkola, przybliżające korzystanie z serwisu scenariuszelekcji.edu.pl. Nauczyciele postanowili rozpocząć współpracę w ramach tego programu i korzystać z jego zasobów. Sukcesywnie będziemy prezentować Państwu zdjęcia i nasze wrażenia z prowadzonych zajęć. Mamy nadzieję, że staną się one punktem wyjścia do ciekawych rozmów prowadzonych z dziećmi w domu, przedszkolu.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Ostatnia aktualizacja: 2018-11-18