Aktywność dziecka
Tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój,
zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa.
6.30-8.30 Ranek
Swobodna zabawa w poczuciu bezpieczeństwa, indywidualna lub w grupie, z zachowaniem reżimu sanitarnego. Tworzenie i podtrzymywanie relacji osobowych, oraz sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności w zabawie i samoobsłudze oraz poszanowania indywidualnych potrzeb i zainteresowań. Wyrównywanie deficytów rozwojowych oraz rozwijanie zdolności dziecka. Wzmacnianie poczucia wartości i oryginalności dziecka. Częste mycie rąk.
8.30-9.00 Śniadanie
Wykonywanie czynności organizacyjnych, samoobsługowych w tym higienicznych podczas przygotowywania się do posiłku, z zachowaniem kolejności korzystania z toalety, bez wzmożonego kontaktu z innymi dziećmi. Wdrażanie do poznania i rozumienia zasad racjonalnego odżywiania się.
9.00 -9.30 Swobodna zabawa dzieci
Inicjowanie przez dzieci zabaw manipulacyjnych, rysunkowych, konstrukcyjnych, tematycznych w zorganizowanej przestrzeni edukacyjnej oraz przy stolikach np. puzzle, układanki, dobieranki, gry typu Piotruś, inne z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań.
9.30- 10.30 Zajęcia dydaktyczne
Czynności organizacyjne i porządkowe. Wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju. Działalność i tematyka dostosowana do możliwości wiekowych i rozwojowych dzieci w poszczególnych grupach, z uwzględnieniem indywidualności dziecka. Prowadzona w sali lub ogrodzie.
10.30 – 10.45 II Śniadanie
Kształtowanie nawyków higienicznych i kulturalnych, podczas przygotowania się i spożywania posiłku, dokładne mycie rąk, wg instrukcji GIS. Wdrażanie do poznania i rozumienia zasad racjonalnego odżywiania się.
10.30 -11.40 Ruch i zabawa na powietrzu
Zaspokojenie naturalnej potrzeby ruchu poprzez uczestnictwo w zabawach i grach terenowych oraz sportowych na terenie ogrodu przedszkolnego, w wyznaczonych do tego strefach umożliwiających swobodną zabawę w ograniczonym kontakcie z innymi dziećmi. oraz udział w spacerach w reżimie sanitarnym.
Dokonywanie swobodnego wyboru aktywności, przestrzeganie zasad oraz umów warunkujących bezpieczna zabawę.
Kształtowanie odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w sytuacjach trudnych i stresowych, wspierane przez osoby dorosłe lub rówieśników.
Rozpoznawanie i nazywanie wartości związanych z umiejętnościami i zachowaniami społecznymi np.: szacunek, życzliwość, przyjaźń, radość do innych dzieci, dorosłych.
Prowadzenie zabaw badawczych i obserwacji przyrodniczych. Wietrzenie sal w czasie pobytu dzieci w ogrodzie.
11.40-12.00
Uczestniczenie w kampanii Cała Polska Czyta Dzieciom poprzez aktywne słuchanie czytanych przez nauczyciela bajek, baśni, opowiadań.
12.00-13.00 Obiad
Wykonywanie czynności organizacyjnych, samoobsługowych w tym higienicznych podczas przygotowywania się do posiłku, dokładne mycie rąk, wg instrukcji GIS. Wdrażanie do poznania i rozumienia zasad racjonalnego odżywiania się, celebrowanie posiłków.
13.00 – 14.30
Zaspokojenie potrzeby relaksu i odpoczynku, w trakcie zabaw wyciszających i relaksacyjnych. Samodzielna aktywność poznawcza podczas oglądania książeczek. Odróżnianie elementów świata fikcji od realnej rzeczywistości w słuchanych treściach różnorodnych bajek i opowiadań.
Utrwalanie i pogłębianie zdobytych wiadomości.
Wyrównywanie deficytów rozwojowych oraz rozwijanie zdolności, mające na celu osiągnięcie przez dziecko dojrzałości do podjęcia nauki w szkole.
14.30 -14.45 Podwieczorek
Kształtowanie nawyków higienicznych i kulturalnych, podczas przygotowania się i spożywania posiłku, dokładne mycie rąk, wg instrukcji GIS. Wdrażanie do poznania i rozumienia zasad racjonalnego odżywiania się, komponowanie potraw.
14.45 – 17.00 Zabawy wynikające z zainteresowań dzieci
Prowadzenie zajęć z dzieckiem zdolnym oraz kompensacyjno-korekcyjnych. Zapewnienie warunków do harmonijnego rozwoju dziecka. Umożliwienie samodzielnej aktywności w zakresie organizacji swojego czasu, podejmowanie zabaw wynikających z zainteresowań i pomysłów dzieci. Rozwijanie kreatywności i elastyczności w podejmowanych działaniach. Wdrażanie do stosowania zwrotów grzecznościowych i dbania o zabawki.
Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej. Dz. U. 2017 poz. 356.